SP: Gemeentelijke begroting niet sociaal

7 november 2010

SP: Gemeentelijke begroting niet sociaal

De SP heeft afgelopen donderdag in de gemeenteraad tegen de Delftse begroting gestemd. SP-raadslid Lieke van Rossum: “Wij hebben eerder al gezegd dat we geen sociale stad terug zien in de begroting. Waar het alle inwoners van Delft aan gaat wordt geld weggehaald, terwijl er extra wordt geïnvesteerd in de kenniseconomie. De SP is tegen de bezuinigingen op zorg, op ondersteuning van mensen met weinig geld, of op openbaar vervoer voor ouderen.”

De SP diende een aantal voorstellen in om de begroting socialer te maken. Die gingen onder andere over het intrekken van de bezuinigingen op de voorzieningen in de WMO, de goedkopere RegioTaxi voor ouderen en het armoedebeleid.

Daarnaast waren er ook nog twee SP-voorstellen die extra geld voor de gemeente kunnen opleveren: het schrappen van de investering in de milieuvervuilende A4 en het verlagen van de raadsvergoedingen met 10%. Van Rossum “Dat laatste vinden wij volkomen logisch; aangezien op de hele begroting 10% bezuinigd zal moeten worden. Het is ook zeker geen symbool, want het levert jaarlijks 60.000 harde euro’s op, waar menig sportclub of fanfare mee in z’n handjes zou knijpen.”

Helaas stemde geen er geen meerderheid van de gemeenteraad voor de SP-voorstellen. Eén voorstel dat de SP samen met stadsbelangen indiende, werd wel unaniem aangenomen. Dat droeg het college op om uit te leggen waarom het voldoende moet zijn als je 6% kans op een betaalbare woning. Van Rossum: “Ik hoef niet uit te leggen hoe belangrijk het is een dak boven je hoofd te hebben, dus met een doelstelling als ‘6% slagingskans op een sociale woning’ nemen wij geen genoegen.