Robin Hood besteelt topbestuurders in onderwijs

3 november 2010

Robin Hood besteelt topbestuurders in onderwijs

Woensdag 3 november heeft Robin Hood in Delft en andere steden in Nederland topbestuurders van onderwijsinstellingen bestolen en het geld verdeeld onder arme studenten. Op deze manier wil ROOD, de jongeren van de SP, duidelijk maken dat het onacceptabel is dat onderwijsbobo's ongestoord kunnen graaien terwijl studenten flink moeten inleveren.

“Docenten krijgen hun beloofde salarisverhoging niet, studenten moeten hun master bij elkaar gaan lenen, maar het graaien bij de onderwijsbobo's gaat gewoon door. Dit is een klusje voor Robin Hood, die het geld van de graaiers af pakt en teruggeeft aan de armen. Dirk Jan van den Berg verdient hier Delft zelfs 245.000 euro, aldus ROOD-woordvoerder Geert Roekaerts”

Vorige week bracht de Algemene Onderwijsbond een rapport uit waaruit bleek dat 60 bestuurders meer verdienen dan de premier. De SP heeft een spoeddebat aangevraagd en wil een wettelijke salarisnorm. In dit debat kwam na vragen van Jasper van Dijk, kamerlid van de SP, naar voren dat staats-secretaris besloten heeft om de rijksbijdrage aan de TU Delft voor 2009 met 19 duizend euro te verlagen. De excessieve ontwikkeling van de beloning van de voorzitter van bestuur, de 19 duizend euro in kwestie, is als ondoelmatig besteed geld bestempeld. Gezien de geplande bezuiniging van de salarissen van TU medewerkers viel deze verhoging niet uit te leggen.

"Hopelijk ziet de raad van toezicht dit als een duidelijk signaal. Het loon van de voorzitter van bestuur moet ogenblikkelijk verlaagd worden. Het is namelijk nogal zuur dat de TU dubbel moet betalen voor het graaien aan de top, aldus ROOD-woordvoerder Geert Roekaerts"

Robin_hood_1_2010 Robin_hood_2_2010