Begrotingsroulette

31 oktober 2010

Begrotingsroulette

Afgelopen zaterdag heeft de Delftse SP in de binnenstad op ludieke wijze aandacht gevraagd voor de bezuinigingen van de gemeente. Door in te zetten bij een roulettetafel mocht iedereen gokken op tal van gemeentelijke onderwerpen. Maar helaas, het enige wat gewonnen kon worden, was een bezuiniging.

SP gemeenteraadslid Lieke van Rossum legt de actie uit: “Er wordt veel geld weg gehaald bij de zaken die ons allemaal aangaan: het theater en de bieb, het groen op straat, het ophalen van het huisvuil en het verstrekken van scootmobielen voor onze stadsgenoten met een handicap. Maar ondertussen gaan er wel miljoenen naar clubs die de kenniseconomie moeten bevorderen. Dat kun je geen eerlijk delen noemen”.

De SP zal bij de behandeling van de begroting voorstellen indienen om onder andere de korting op de RegioTaxi voor mensen tussen de 65 en 80 jaar te behouden, bezuinigen op het armoedebeleid ongedaan te maken en uit te zoeken hoe het nieuwe stadskantoor goedkoper kan.

Van Rossum: “We willen dat de gemeente in haar inwoners blijft investeren, en maken dus andere keuzes over waar het geld vandaan moet komen.” Een opvallende keuze gaat over het salaris van de gemeenteraadsleden. Dat kan volgens Van Rossum 10% naar beneden: “Er moet 10% op de hele begroting bezuinigd worden, dus dan moet de raad het goede voorbeeld geven”.

Op donderdag 4 november stemt de gemeenteraad over de begroting.