Algemene beschouwingen 2010

27 oktober 2010

Algemene beschouwingen 2010

Op dinsdag 26 oktober is de 1e termijn van de algemene beschouwingen geweest. Het jaarlijks terugkerend ritueel waarin de gemeenteraad haar visie kan geven op de voorgestelde begroting van het college. Dit is altijd een goed moment om als partij je visie te geven welke kant je op wil met de stad Delft. Hieronder vindt u de inbreng van de SP, verwoord door onze fractievoorzitter Lieke.

Over één ding zullen de SP en het grootste deel van het college het eens zijn. Er gaat de komende jaren een hoop ellende vanuit de landelijke overheid over ons heen gestort worden. Te beginnen bij de bezuinigingen op de overheidsbijdrage. Ook wij, als gemeente, last krijgen van de hogere huren, het lagere inkomen voor mensen met een arbeidsbeperking, de bezuinigen op de politie en het feit dat het immigranten bijna onmogelijk wordt gemaakt zich in Nederland te vestigen.
De SP is een praktische partij, die liever kijkt naar wat er lokaal speelt dan dat we lange verhandelingen over de landelijke of de mondiale politiek houden. Maar nu wil ik vanaf deze plek tegen het college zeggen: laten we samen die verharding in de politiek en de asociale keuzes die dit kabinet maakt tegengaan. U zult de SP daarbij aan uw zijde vinden.

Helaas is die discussie nog niet gevoerd in deze raadszaal; wel die over de bezuinigingen die eraan komen. En het lijkt er toch wel op dat het college deze bezuinigen met enig met plezier aangrijpt om een flink aantal taken van de gemeente uit te besteden. Nu ik hier toch sta, wil ik nogmaals proberen de hele raad uit te leggen wat er mis is met die ‘Regierol’ zoals u het noemt.

Het uitbesteden van gemeentelijke taken, heeft als gevolg dat wij als gemeenteraad hier minder, of helemaal niets meer over te zeggen hebben. Een kleiner wordende overheid, is dus minder democratisch.
De SP hoopt van harte dat dit stopt bij de verzelfstandiging van Erfgoed Delft en de VAK. Want met dit uitbesteden moet je enorm oppassen als het om belangrijke zaken als zorg, openbaar vervoer, onderwijs en cultuur gaat. Alles dat wordt uitbesteedt aan private partijen en daarom geld oplevert, wordt óf minder goed uitgevoerd, want voor minder geld krijg je gewoon minder kwaliteit, óf je hebt als gemeente niks meer in te brengen omdat iemand anders financiert. En wie betaalt, die bepaalt, dat weten we allemaal.

Voorzitter, wat de SP betreft zijn menselijke waardigheid, de gelijkwaardigheid van mensen en de solidariteit tussen mensen voorwaarden voor een beschaafde maatschappij die vooruit gaat. En hoewel de gemeente Delft mensen niet gelukkig kan maken, kan ze wel de omstandigheden daarvoor creëren. Het inrichten van zo’n maatschappij is de taak van de gemeente.

Tot zo ver onze visie. Welke visie heeft dit college nu op hoe het verder moet in Delft? We zien in deze begroting in ieder geval níets terug over die solidariteit tussen mensen. Over een gelijkwaardige samenleving, waarin de gemeente zoveel mogelijk ondersteunt bij het welzijn van haar inwoners. PvdA en GroenLinks; waar waren jullie bij het schrijven van deze begroting?

Er wordt zowel bezuinigd als geïnvesteerd, maar een duidelijke visie daarop ontbreekt. In grote lijnen komt de meerjarenbegroting toch neer op het volgende: er wordt veel geld weggehaald bij de zaken die ons allemaal aangaan:
-het groen op straat
-het vervoer van onze ouderen
-het theater en de bieb
-het legen van de kliko’s
-scootmobielen voor onze stadgenoten met een handicap.

Tja, maar het moet, zult u zeggen, het is onbetaalbaar om zo door te gaan.

Dat is niet waar.

We kunnen bijvoorbeeld mensen gewoon vanaf 65 jaar met korting met de RegioTaxi laten rijden, voor minder dan 1/3 van het budget voor bestuurlijke profilering in de regio.

In plaats van één technologisch innovatief complex hoeven we de komende 200 jaar niet op sportclubs te bezuinigen.

En we hoeven niet te bezuinigen op de WMO, als we minder uitgeven aan kennisondernemers en het transformeren naar een duurzame kenniseconomie.

We zien dus dat er vooral geïnvesteerd wordt in de kenniseconomie en profilering in de regio. Ohja, en in de A4. Het college, en veel partijen in deze gemeenteraad, geloven in die kenniseconomie. De kenniseconomie levert banen op zegt u, ook voor lager opgeleiden. Het trekt mensen naar Delft en maakt de stad levendig. U gelooft dat dit de weg is om geld mee te verdienen en zo de rest te betalen. Maar we hebben nog nooit gezien dat het iets oplevert. Ook in deze begroting, zijn weer geen inkomsten door de kenniseconomie opgenomen.

Ik geef u een voorbeeld.

Iemand van 70, die met hulp van de gemeente een scootmobiel heeft kunnen aanschaffen of korting krijgt op de regiotaxi, kan zo bij de bridgeclub in het buurthuis, komen. Of kan, wanneer ie een Delftpas heeft, een hobby betalen. Deze persoon kan meedoen in de maatschappij en vereenzaamt niet. Wat denkt u dat dat doet met zijn gezondheid, de ziektekosten die we voorkómen? Kosten voor projecten tegen eenzaamheid die we voorkomen? Met de werkgelegenheid bij de RegioTaxi en in het Buurthuis?

Dat is het Delft dat de SP graag zou zijn: een stad die een bruisend en economisch gezond is, en waar het prettig wonen is, omdat de gemeente in haar inwoners investeert. Een fatsoenlijke stad, waarin het geloof in het kapitalisme, de ‘eigen verantwoordelijkheid’ en de vrije markt geen afbreuk doen aan de beschaving.

En zo’n stad zien wij niet in de begroting terug.

Om maar eens te beginnen met de zorg.

Het WMO beleid moet worden versoberd. Voor een groot deel moet in de toekomst nog bekeken worden hoe de bezuinigingen worden ingepast. Dus: wel alvast een prijskaartje eraan hangen en later gaan bedenken hoe het moet? Dat lijkt ons niet de juiste volgorde!
Wel hebben we begrepen dat de gemeente ‘keukentafel gesprekken’ gaan voeren met mensen die een aanvraag voor een voorziening doen. Bijvoorbeeld voor een scootmobiel. Bewonderenswaardig dat de gemeente persoonlijk in gesprek wil met elke aanvrager. Maar dan wat de SP betreft wel om maatwerk te kunnen leveren, en niet om te kijken ‘wat er nog vanaf kan’. Collectieve voorzieningen zijn prima, maar moeten niet worden opgedrongen als ze niet de beste oplossing zijn.

En dan de verhoging van de eigen bijdrage voor voorzieningen in de WMO. Alweer een verhoging, net als vorig jaar bij de thuiszorg! Als we in dit tempo doorgaan kan de gemeente binnenkort winst gaan maken op de zorg. De eigen bijdrage wordt verhoogd naar 95%! Dat is geen eigen bijdrage meer, dat is een magere korting van 5%. En bij de doldwaze dagen krijg je een stuk meer hoor!
De SP vindt nog steeds dat de eigen bijdrage zo laag mogelijk zou moeten zijn. Voor ziek zijn kies je niet, en de gemeente hoort in noodzakelijke hulpmiddelen te voorzien.

De RegioTaxi blijft een zorgenkindje. Nu de bussen eindelijk gewoon op tijd lijken te rijden, gaan we hem duurder maken voor een grote groep mensen. Want iedereen tussen de 65 en 80 jaar krijgen straks geen kortingspas meer van de gemeente. De SP vindt het belangrijk dat iedereen mobiel kan blijven, en dat je als oudere niet per sé in een schuddende tram moet stappen. Dat betekent niet dat we die groep zielig vinden, maar wat ons betreft hebben ze het gewoon verdiend om met korting gebruik te maken van de Regiotaxi.

Het welzijnswerk wordt óók buitensporig hard getroffen, anderhalf miljoen gaat daar verdwijnen de komende jaren (1.55 miljoen komende 4 jaar). We moeten accommodaties efficiënter gaan gebruiken, volgens de begroting. Van scholen tot buurthuizen. Kijken naar vraag en aanbod. Ik kan me toch niet voorstellen dat we de afgelopen jaren zoveel geld over hadden dat we per ongeluk teveel scholen en buurthuizen hebben gebouwd.

En trouwens, hoe maak je efficiënt gebruik van een buurthuis dat gesloten is? Want een aantal buurthuizen zal de komende jaren gaan sluiten. U weet dat de SP zich al eerder hard heeft gemaakt voor de sociale functie van de buurthuizen. Een buurthuis moet een huiskamer voor de buurt kunnen zijn. U heeft allemaal gezien dat bezoekersaantallen teruglopen als dat niet meer mag. En dat wordt nu aangegrepen om te concluderen dat er wel een paar dicht kunnen. Onbegrijpelijk.

Wat betreft het anti-armoedebeleid heeft de SP wethouder Bolten in het verleden complimenten gegeven. Maar ook dat beleid moet eraan geloven: er wordt bezuinigd op de campagne ‘elke euro telt’ en de Delftpas (samen 110.000). Dit staat volgens mij haaks op het streven van college om iedere Delftenaar mee te laten doen. Deze voorzieningen moeten er juist voor zorgen dat mensen gemotiveerd en volledig aan het sociale leven deel kunnen nemen, en zoveel kosten ze niet. Juist nu veel mensen het financieel slechter hebben, is dat steuntje in de rug heel belangrijk. Ik wil het college daarom met klem vragen die bezuinigen te schrappen.

Voorzitter, vanuit het regeerakkoord valt weinig valt te verwachten als het gaat om emancipatie en integratie. Des te belangrijker dus, dat we in Delft actief discriminatie blijven tegengaan. De trapsgewijze verhogen van de bezuiniging op dit onderwerp doet vermoeden dat we binnenkort in Delft wel klaar zijn met emancipatie en integratie. De SP denkt dat dit onderwerp júist de komende jaren hoog op de agenda zou moeten staan.

We verwachten veel van het nieuwe communicatieplan dat wethouder Vokurka gaat maken. Het gebeurt, en gebeurde, te vaak dat inwoners van Delft te laat of op een onprettige manier geïnformeerd werden. Of het nu gaat om parkeerplekken die verdwijnen, of om vervuilde grond. De SP wil dat er in dit plan komt te staan hoe en op welke termijn de gemeente inwoners en ondernemers gaat informeren. Maar, net zo belangrijk: er moet worden vastgelegd hoe de gemeente écht gaat luisteren naar inwoners, en hoe de inspraak bij de vele ruimtelijke projecten zoals het TU-Noord gebied geregeld wordt.

En ja, ik weet dat u het zogenaamde IODS-akkoord over de A4 heeft getekend, en daarmee als college de snelweg eigenlijk toegestaan heeft. De enige investering op het gebied van ruimtelijke ordening gaat daarmee naar een weg die geen files oplost, en een ramp is voor het natuur en recreatie gebied Midden Delfland. Hij ligt er nog niet gelukkig, en de SP zal tot het laatste moment tegenstander blijven van de A4.

Wij vinden zeker dat je realistisch moet blijven als gemeente. Maar dat het college als doel heeft de slaagkans op een sociale huurwoning op 6% te houden, dat is wel heel weinig ambitieus. 6% slagingskans? Wat bedoelt u daarmee? Dat 1 op de 16 mensen een woning vindt en de rest het lekker uit mag zoeken?
Dat staat in schril contrast met de hoeveelheid kantoorruimte, daar is genoeg van maar toch staat er nog een nieuw stadskantoor gepland. Dit is natuurlijk een project dat je niet zomaar van de ene op de andere dag stopzet, maar wij voelen er in veel voor het plan nu in de ijskast te zetten omdat de vraag is of Delft het nu wel kan betalen. We zien daarom graag dat de verschillende mogelijkheden, het nieuwe kantoor kleiner of niet bouwen, financieel doorgerekend worden zodat we een goede keuze kunnen maken.

Al met al moet de SP over deze begroting het volgende concluderen. Daar waar bij armoedebeleid ‘empowerment’ het toverwoord is, bij de thuiszorg steeds beroep wordt gedaan op de eigen verantwoordelijkheid en bij cultuurinstellingen men creatief moet worden met geld vinden. Het de high-tech kennisbedrijven aan niets ontbreekt.

Den dat moet anders. Voor rechtse hobby’s, zoals profilering in de regio, stadskrachtenonderzoeken, het WFIA , een biotechcampus en een watercentrum hebben we geen geld meer.

En tot slot voorzitter,

We mogen als politiek blij zijn, dat er tot nu toe in Delft zoveel begrip wordt getoond voor al die bezuinigingen. En het zou ons sieren als we ons eigen steentje bijdroegen. Het college heeft de raad gevraagd om op haar eigen budget te bezuinigen, en de raad zei nee. De SP vindt dit onbegrijpelijk. We vragen de hele stad gemiddeld 10% te bezuinigen; dan is het minste wat de raad kan doen ook 10% van haar salaris inleveren. Dat is tenminste eerlijk delen.