Voorzitter TU Delft heeft lak aan JP-norm

31 augustus 2010

Voorzitter TU Delft heeft lak aan JP-norm

Ondanks afspraken om het salaris te matigen, verdient de voorzitter van de TU Delft in 2009 maar liefst twee ton en komt daarmee ruim boven de JP-norm uit. SP-Kamerlid Jasper van Dijk heeft staatssecretaris Van Bijsterveldt gevraagd om het megasalaris naar beneden bij te stellen. In 2007 garandeerde oud-minister Plasterk dat de nieuwe voorzitter van de TU Delft niet meer dan Balkenende zou gaan verdienen. Drie jaar later blijkt dat de Raad van Toezicht lak had aan die afspraak.

Plasterk dreigde destijds om de Raad van Toezicht te schorsen als het salaris boven de JP-norm zou uitstijgen. Van Dijk vraagt Van Bijsterveldt of zij dit alsnog gaat doen, nu blijkt dat de Raad van Toezicht de afspraken heeft geschonden. “Het universiteitspersoneel voert actie tegen de nullijn; het is van de zotte dat de voorzitter vervolgens wegkomt met een salaris van twee ton. De regering moet een eind maken aan de verrijking aan de top.”

De topsalarissen in de publieke sector zijn nog steeds niet wettelijk gemaximeerd, ondanks jarenlang aandringen vanuit de Tweede Kamer. Daardoor blijven er berichten komen over megasalarissen van bestuurders. De voorzitter van de Wageningen Universiteit verdient meer dan 300.000 euro. Tegelijkertijd voeren vakbonden en universiteitspersoneel actie voor koopkrachtbehoud in de nieuwe CAO. De bestuurders houden vast aan de bezuinigingen: de TU Delft bezuinigt maar liefst 45 miljoen op het personeel. De SP gaat de geplande acties tegen de nullijn ondersteunen.