STUDENTEN WILLEN NIET FLUITEN NAAR HUN STUFI OP DE OWEE

17 augustus 2010

STUDENTEN WILLEN NIET FLUITEN NAAR HUN STUFI OP DE OWEE

Op maandag 16 augustus zette ROOD Delft, de jongerenafdeling van de SP, zich schrap voor het behoud van de studiefinanciering op de informatiemarkt van de OWee. Studenten werden fluitjes aangeboden met de vraag: "Wil je fluiten naar je stufi?" Het antwoord was een volmondig nee.

Het belang van het stimuleren van toegankelijk onderwijs en het hebben van een hoog opgeleide bevolking ging niet voorbij aan de aankomende technische studenten. Het onbegrip was dan ook groot onder studenten over de reden waarom de basisbeurs mogelijk gaat verdwijnen.

ROOD-contactpersoon Geert Roekaerts: "Hopelijk zien VVD, PvdA, Groenlinks en D66 in dat ze een foutje gemaakt hebben in hun partijprogramma's en wordt er voor eens een keer niet bezuinigd op hoger onderwijs. De belofte van een Nederlandse kenniseconomie, die bij de top van de wereld hoort, verstomt bij de aankomende monsterbezuinigingen. Kortzichtig bezuinigen op onderwijs leidt echter tot grote verliezen op de staatsbegroting op de lange termijn. Opgeleide mensen creëren waarde, niet alleen voor zichzelf, maar voor de hele maatschappij. Om dat te snappen hoef je niet naar de universiteit geweest te zijn, dat is namelijk niks anders dan gezond verstand."