SP heeft zomer-huiswerk voor college

30 juni 2010

SP heeft zomer-huiswerk voor college

Flickr/Xesc

Eerste resultaten en conclusies onderzoek Spoorzone

Het gebied rond de nieuwe spoorzone is al een tijd een flinke zandbak. Na berichten over gebrekkige planning en communicatie door de gemeente van overlast en werkzaamheden, stapte de SP eind mei op ondernemers rond de Spoorzone af om te vragen naar hun ervaringen tot nu toe. Naar aanleiding van de eerste resultaten hiervan, geeft de SP Delft het gemeentebestuur 3 punten huiswerk mee voor de zomer, om ondernemers tegemoet te komen en problemen in de toekomst zo veel mogelijk te voorkomen.

• Wees coulant voor ondernemers die het beste van de situatie proberen te maken. Af en toe laden en lossen op een plek waar het eigenlijk niet mag is nu eenmaal niet te vermijden met alle opbrekingen. Ook een extra bloembak of een rekje met koopwaar op de stoep moet de komende tijd zonder vergunning kunnen, om straten als de Binnenwatersloot aantrekkelijk te houden voor bezoekers en winkeliers.
  • Zorg dat er één centraal aanspreekpunt komt over alles rond de werkzaam heden en plannen, dat ook echt de mogelijkheid heeft antwoorden boven tafel te krijgen en oplossingen voor acute problemen kan bieden. Winkeliers worden veel te vaak van het kastje naar de muur gestuurd.
  • Onderzoek de mogelijkheden voor een collectieve schade-vergoeding voor getroffen ondernemers. Door slechte bereikbaarheid moeten winkeliers nu met lede ogen aanzien hoe klanten langzaamaan wegblijven. En een aantal werkzaamheden duurt nu al langer dan was gepland. Wat de SP betreft is de gemeente verplicht zich in te spannen voor compensatie voor ondernemers die schade lijden door omzetverlies. Er is nu al een schade-loket, maar wie precies in aanmerking komt en onder welke voorwaarden is niet helder, terwijl de gemeente hier zo veel mogelijk duidelijkheid zou moeten scheppen.

Foto: Flickr / Xesc