Politieke leiders beroven studenten in Delft

12 mei 2010

Politieke leiders beroven studenten in Delft

ROOD_college_overval_2

Op dinsdag 12 mei hebben ‘stufidieven’ Alexander P., Job C., Mark R. en Femke H. studenten beroofd. Op TU Delft hebben de politieke leiders, verkleed als boeven, collegezalen overvallen en de studiefinanciering van studenten afpakken.

De actie is een initiatief van ROOD, jong in de SP. “D66, PvdA, VVD en GroenLinks willen allemaal de studiefinanciering afschaffen. Met deze actie willen we duidelijk maken dat studenten op 9 juni de keuze hebben: of ze laten zich beroven van hun stufi, of ze stemmen SP. Dat is de enige partij die er voor kan zorgen dat de basisbeurs behouden blijft”, aldus Geert Roekaerts namens ROOD, jong in de SP.

Uit onderzoek van de Landelijke Studentenvakbond blijkt dat één op de vijf studenten stopt met studeren en dat 42% van de MBO'ers en scholieren niet meer gaat studeren als de basisbeurs wordt afgeschaft. Geert Roekaerts: “uit deze cijfers blijkt dat studeren straks gewoon weer een voorrecht wordt voor de rijken als de basisbeurs wordt afgeschaft. Dat is niet alleen asociaal, maar ook funest voor een samenleving die waarde hecht aan een goed opgeleide beroepsbevolking.”

ROOD_college_overval_1 ROOD_college_overval_2

Studenten reageerden aanvankelijk terughoudend, maar toen eenmaal de boodschap van toegankelijk hoger onderwijs aankwam, werd de actie met applaus onthaald. Aan het eind stelde de professor: “Zo, dat was een leuk en verrassend intermezzo, maar nu moeten we weer verder.”