Gemeenteraad doet voorlopig niets voor Delftse Buurthuizen

3 februari 2010

Gemeenteraad doet voorlopig niets voor Delftse Buurthuizen

Gisteravond was het zover: de directeur van Breed Welzijn Delft kwam een presentatie geven aan de Delftse gemeenteraad over de problematiek bij de buurthuizen. Een belangrijk moment omdat vorige week donderdag een meerderheid van de gemeenteraad nog tegen een motie van de SP over dit onderwerp stemde. De raad vond dat eerst de presentatie afgewacht moest worden, zodat aan ‘hoor en wederhoor’ voldaan werd. SP raadslid en lijsttrekker Lieke van Rossum: “De SP wilde zorgen voor meer bevoegdheden voor vrijwilligers en een overleg tussen gemeente en het Platform Vrijwilligers Buurthuizen dat onlangs werd opgericht. De rest van de raad gebruikte deze uitgestelde presentatie echter als excuus om vanwege 'de procedure' tegen ons voorstel te stemmen.”

De presentatie van gisteravond bracht echter totaal geen helderheid. Van Rossum: “Het ging vooral over algemeenheden, zoals de uitgangspunten van Breed Welzijn Delft. Er werd nauwelijks op de problemen in de praktijk ingegaan.” De raad vond vervolgens dat er eerst maar eens een nieuw college moet komen, voordat er een besluit over de buurthuizen komt.

“Schandalig,” vindt Van Rossum. “Er moet nú iets gebeuren, want steeds meer mensen voelen zich niet meer welkom in het buurthuis. Vrijwilligers krijgen te weinig vertrouwen en er is nauwelijks overleg. Zo verliezen veel buurthuizen hun sociale functie. Maar blijkbaar vinden de andere partijen in Delft dat niet belangrijk.”

Gemeenteraad heeft geen zin om naar vrijwilligers te luisteren