Buurthuisvrijwilligers in actie met SP

27 januari 2010

Buurthuisvrijwilligers in actie met SP

Voorafgaand aan de gemeenteraadsvergadering van donderdag 28 januari voert het Platform Vrijwilligers Buurthuizen samen met de SP actie om het vertrouwen en de vrijheid die ze verdienen terug te eisen.

Vanaf 19:30 wordt in de hal van het stadhuis een ludiek spelletje 'Rad van Fortuin' gespeeld. Het stadhuis wordt zo even omgetoverd tot ouderwets gezellig buurthuis. Er zijn prijzen te winnen als de sleutel van je buurthuis, een tapvergunning om je zelf georganiseerde avond te kunnen bedienen en een frituurschep om niet afhankelijk te zijn van betaalde vrijwilligers voor een hapje tussendoor.

Er zal een zwartboek aangeboden worden aan wethouder Rensen, en tijdens de raadsvergadering zal de SP een voorstel indienen om vrijwilligers weer meer te zeggen te geven in hun eigen buurthuis. SP-raadslid Lieke van Rossum vindt het schandalig dat de andere partijen dit tot nu toe niet wilden bespreken: “Ze willen het wéér uitstellen. Maar anderhalf jaar geleden stond het stadhuis ook al vol met boze vrijwilligers. De wethouder heeft in de tussentijd niets voor elkaar gekregen. Er was voor iedereen ruim tijd om nog met vrijwilligers en de BWD te gaan praten bij vragen. Dat heeft de SP ook gedaan, nu wordt het tijd dat de gemeenteraad zich uitspreekt voor of tegen een behoorlijke samenwerking met buurtbewoners en vrijwilligers.”

Vrijwilligers van buurthuizen de Wending, Fledderus/het Buitenhuis, the Culture, Onder de Schie, het Voorhof en de Vleugel kwamen op initiatief van de SP Delft bij elkaar in het ‘Platform Vrijwilligers Buurthuizen’. Het zwartboek, gebaseerd op hun ervaringen, en een enquête onder bezoekers van de buurthuizen, is bedoeld om de ernst van de situatie duidelijk te maken. Het laat de persoonlijke verhalen zien die achter de leegloop van buurthuizen zitten en biedt een blik op hoe en waarom zó veel vrijwilligers en bezoekers ontevreden zijn.

De rode draad: buurthuizen horen er voor én door de buurt te zijn. Een echte ‘huiskamer van de buurt’ krijg je alleen in goed overleg en echte samenwerking met vrijwilligers. Alles moet zo veel mogelijk van onderop komen, niet van bovenaf opgelegd worden zoals de afgelopen jaren.