Karavaan van politici is dure misser

16 december 2009

Karavaan van politici is dure misser

De SP Delft ziet niets in het plan om met alle politieke partijen een karavaan caravans te laten beschilderen voor een gezamelijke gemeenteraadscampagne. "Vier jaar geleden had de SP ook een caravan waarmee we de wijken introkken, maar zoiets hoor je als partij zelf te doen en niet op kosten van de gemeente," zegt SP-afdelingsvoorzitter Bob van Vliet. "CDA en PvdA prijzen het plan om eindelijk met wijkbewoners in contact te komen, maar dat hoort gewoon bij je werk als volksvertegenwoordiger! Dat ze blijkbaar een initiatief van derden nodig hebben om de mensen in Delft op te zoeken is tekenend voor de 'wij in het stadhuis weten het wel'-instelling van de Delftse politek."

De SP gaat ook buiten campagnes om regelmatig naar wijkmarkten, met jongeren in gesprek op buurtpleintjes of simpelweg huis-aan-huis.

Ook wordt het plan aangeprezen als goed voor het "teamwork" in de Delftse politiek. Van Vliet: "Nog zo'n onthullende uitspraak. Natuurlijk moet je samenwerken om dingen gedaan te krijgen, en daar staat de SP altijd voor open. Maar het gros van de gemeenteraad presenteert zich graag als één gezellige club vrienden, die het beste met iedereen voor heeft. En zo werkt het niet. De SP wil dat het de komende jaren echt anders gaat in Delft: meer en beter luisteren naar buurtbewoners, meer aandacht voor goede zorg, bereikbaarheid en voldoende betaalbare woningen. En dat krijg je niet voor elkaar door als één kliek mooi weer te spelen tijdens de campagne, om je vervolgens weer terug te trekken in het stadhuis."