Programmabegroting: geen bezuiniging op schuldhulpverlening, wel op brandweer en thuiszorg

6 november 2009

Tijdens het jaarlijkse begrotingsdebat in de gemeenteraad is de oproep van de SP om de bezuinigingen op de schuldhulpverlening ongedaan te maken door de collegepartijen overgenomen. Ook de bezuiniging op het toezicht bij speeltuinen is teruggedraaid. Het is niet gelukt om iets te doen aan de verhoging van de eigen bijdrage voor de thuiszorg, of de bezuiniging op de brandweer. Daarnaast kwamen de collegepartijen niet met alternatieve bezuinigingen, maar wordt er meer geld uitgegeven dan we eigenlijk hebben.

Met de economische crisis en de toegenomen werkeloosheid ligt het voor de hand dat er meer gebruik gemaakt gaat worden van de schuldhulpverlening. De middelen daarvoor hielden al niet over en verder bezuinigen, zoals het college voorstelde, zou vrijwel zeker tot wachtlijsten hebben geleid. Toen de SP tijdens de algemene beschouwingen vroeg om af te zien van deze bezuiniging was de reactie van de collegepartijen dat we vermoedelijk een andere begroting hadden gelezen, want er werd helemaal niet bezuinigd op het budgetbeheer. Vervolgens hebben diezelfde partijen samen een amendement ingediend om deze bezuiniging ongedaan te maken. Dat heeft de SP in ieder geval bereikt.

Het is niet gelukt om de voorgestelde verhoging van de eigen bijdrage voor de thuiszorg terug te draaien. Op deze manier word de rekening gelegd bij ouderen en gehandicapten. Volgens het college dragen de sterkste schouders de zwaarste lasten, omdat alleen hogere inkomens meer gaan betalen. De eigen bijdrage is inderdaad afhankelijk van het inkomen, maar gaat ook omhoog voor mensen die helemaal niet zo'n hoog inkomen hebben. Daarnaast gaan mensen meer betalen omdat ze ziek zijn, niet omdat ze een hoog inkomen hebben. Deze bezuiniging betekent een ongewenste financiële drempel om de thuiszorg te krijgen die mensen nodig hebben.

Er wordt op tal van zaken die de inwoners van Delft aan het hart gaan wordt bezuinigd, o.a. de thuiszorg, brandweer en de VAK. Wij vonden dan ook dat eerst alle overbodige uitgaven geschrapt zouden moeten worden. Om te beginnen de door de gemeente betaalde borrel na afloop van de raadsvergadering. We kregen hiervoor steun van de VVD, Leefbaar Delft en Onafhankelijk Delft. GroenLinks en de PvdA vonden bezuinigen een stuk lastiger als ze er zelf iets van merken – het was ondenkbaar dat ze voortaan zelf zouden moeten betalen voor wat ze na afloop van een vergadering drinken.

De bezuinigen op de thuiszorg en brandweer, het tekort aan betaalbare woningen waar te weinig aan wordt gedaan, het grondbeleid dat steeds weer zorgt voor enorme verliezen en het steeds duurdere stadskantoor waren voor de SP reden om tegen de programmabegroting te stemmen.