Oproep: Ontevreden buurthuizen verenigen zich

1 oktober 2009

Oproep: Ontevreden buurthuizen verenigen zich

Actieve (ex-)vrijwilligers van buurthuizen The Culture en De Wending roepen vrijwilligers van andere Delftse buurthuizen op om samen een platform te vormen om activiteiten in de wijkcentra weer voor en dóór de buurt te maken, en de gemeente te bewegen vrijwilligers weer meer verantwoordelijkheid en vertrouwen te geven. De initiatiefnemers willen voorkomen dat er nog meer buurthuizen leeglopen door van bovenaf opgelegde activiteitenschema's, te krappe openingstijden en onzinnige leeftijdsgrenzen.

Devris Tosun uit de Gillisbuurt: "Wij hebben Breed Welzijn Delft bijvoorbeeld meermalen aangeboden te helpen ons buurthuis The Culture weer vaker open te houden voor álle jongeren in de buurt. Daar wordt niet of nauwelijks op gereageerd, maar nu is er wel gezeur over de jongeren die nu maar op een pleintje bij elkaar komen omdat ze geen andere plek meer hebben!"

Door het beleid buurthuizen alleen open te stellen als er een betaalde kracht aanwezig is, gaan de deuren nu vaak dicht. Dat leidde in de Gillisbuurt en Westerkwartier tot leegloop van voorheen goed bezochte buurthuizen. De SP nam het initiatief om mensen van de verschillende buurthuizen samen te brengen.

Op woensdag 14 oktober komt de groep weer bij elkaar om eisen op te stellen en plannen te maken voor acties en activiteiten. Vrijwilligers die zich ook zorgen maken over het vrijwilligerswerk in buurthuizen worden opgeroepen contact op te nemen met contactpersoon Wim Hamelink, tel. 06-38361646.