Gemeente tegen buurtbezoek SP

8 oktober 2009

Gemeente tegen buurtbezoek SP

Zaterdag 10 oktober zal de SP aanwezig zijn op de wijkmarkt 'Slinger door de Wijk' in het Westerkwartier in Delft. Net als de afgelopen twee jaar, hoewel het gemeentebestuur daar een stokje voor probeerde te steken. Voorheen huurde de SP altijd een kraam, maar dit jaar stelde de gemeente tegenover de organisatie dat ze alleen subsidie konden geven als er géén kraampjes aan politieke partijen verhuurd werden. SP-afdelingsvoorzitter Bob van Vliet: "Dit is machtspolitiek van de bovenste plank. Je krijgt de indruk dat de PvdA en anderen geen vrijwilligers op de been kunnen brengen om met wijkbewoners in gesprek te gaan, en dat ze ons dan ook graag zien wegblijven." De SP is altijd als enige Delftse partij prominent aanwezig op de Slinger door de Wijk.

Om de organisatie niet in problemen te brengen zal de SP nu simpelweg te voet kranten uitdelen, handtekeningen ophalen voor behoud van de AOW op 65 jaar, en in gesprek gaan over wat mensen vinden van hoe het gaat in hun buurt en de stad.

"We laten ons natuurlijk niet wegjagen", aldus Van Vliet, "de afgelopen jaren zijn we vaak samen opgetrokken met Westerkwartierders, en wij horen gewoon thuis op zo'n wijkmarkt."

Door de griffie van de gemeenteraad wordt wel een activiteit voor alle gemeenteraadsleden georganiseerd: "Geen folders of politieke pamfletten, maar enkele sportieve activiteiten die de mogelijkheid bieden op een gezellige manier in contact te komen met de Delftenaren." Van Vliet: "Maar je bent een politieke partij om politiek te bedrijven. Net doen alsof de hele raad één eensgezinde club is lijkt me weinig productief."