Referendum mag nergens over gaan

28 september 2009

Referendum mag nergens over gaan

Afgelopen donderdag heeft de gemeenteraad een nieuwe referendumverordening vastgesteld. Er werd gedaan alsof deze nieuwe verordening een verbetering was, maar in wezen werd alleen de mogelijkheid om over ruimtelijke ordening een referendum te houden geschrapt.

De nieuwe verordening werd met name door de PvdA als een verbetering gebracht. De voornaamste wijziging is echter alleen dat een referendum dat gaat over ruimtelijke ordening niet meer mogelijk is. De wijziging is dan ook een reactie op het Delftse referendum in 2006 over de verkoop van een deel van Delftse hout. Toen werd de uitbreiding van de camping ten koste van openbaar groen tegengehouden. Dat referendum zou nu niet meer mogelijk zijn.

De meeste gemeentelijke referenda gaan over herindeling. Van de rest heeft meer dan de helft te maken met ruimtelijke ordening. Dat is begrijpelijk, want de inrichting van de stad is een van de meest zichtbare onderwerpen. Het is ook niet vreemd dat de partijen die liever helemaal geen referenda zouden zien tevreden zijn met het uitsluiten van dit belangrijke onderwerp. Deze partijen werden aan een meerderheid geholpen door de PvdA, die inspraak als alternatief ziet voor een referendum en zich verschuilt achter problemen met procedures die het houden van een referendum zou opleveren.
Amendementen om de verordening zo te wijzigen dat plannen alleen aan het begin en niet tijdens de uitvoering door een referendum kunnen worden tegengehouden werden door die partijen niet gesteund.

Een referendum moet er voor zorgen dat de gemeenteraad geen besluiten neemt waar de inwoners echt niet achter staan. Kiezers moeten die besluiten daarom kunnen afkeuren. De partijen die voor dat referendum zijn stemden donderdag tegen de nieuwe verordening. Een meerderheid van PvdA, CDA, VVD en ChristenUnie/SGP stemde voor, en gaf daarmee aan wel voor een referendum te zijn, zolang het maar nergens over gaat.