Vrijwilligers De Wending laten van zich horen

5 april 2009

Vrijwilligers De Wending laten van zich horen

Deze zaterdag deelde de SP met het actiecomité 'Wij willen De Wending terug' protestflyers uit bij buurthuis De Wending in het Westerkwartier. Het afgelopen jaar zijn vrijwilligers en trouwe bezoekers buitengesloten en is alle organisatie overgenomen door betaalde krachten van het gemeentelijke Breed Welzijn Delft. Nadat de buurt hier vorig jaar tegen in actie kwam, beloofden de gemeente en de BWD keer op keer om weer te gaan overleggen en samen te werken met de vrijwilligers. Maar zij houden zich niet aan hun woord.

SP gemeenteraadslid Lieke van Rossum
SP gemeenteraadslid Lieke van Rossum deelt actieflyers uit

Volgens het actiecomité en de SP begint De Wending nu meer en meer op een partycentrum met zaalverhuur te lijken, in plaats van een buurthuis vóór en dóór de buurt. Gisteren was er een open dag en "feestelijke ideeëndag". Maar bij een goed buurthuis is het niet alleen maar één keer in de zoveel tijd gezellig druk. De Wending hoort een plek te zijn waar kinderen, jongeren én ouderen zich thuis voelen.

Actievoerders in discussie met mensen van de BWD
Buurtbewoners in discussie met mensen van de BWD

Actieflyers in de 'wensboom'
De aanwezige wensboom hing aan het eind van de actie vol met actieflyers, waarop mensen hun steun voor de eisen van het actiecomité uitspraken

De eisen van de vrijwilligers en de buurt zijn nog hetzelfde als bij de voorgaande acties: zomaar binnenlopen moet weer veel vaker kunnen. Vaker open dus! Dat kan door samen te werken met een vaste club vrijwilligers. Die moeten weer behandeld worden met het respect dat ze verdienen. De vrijwillgers in actie en de SP willen dat er weer een regulier overleg komt zoals voorheen met de programmaraad.