h

Risico's project Spoorzone toch onderzocht

19 april 2009

Risico's project Spoorzone toch onderzocht

De SP heeft meerdere malen aangedrongen op een degelijk risicoanalyse voor de aanleg van de Delftse spoortunnel en de nieuwe Spoorzone, maar daar wil het college en de overgrote meerderheid van de raad tot op heden niks van weten. Er lijkt echter alsnog naar de risico's van dit grote project gekeken te gaan worden, nu de Delftse Rekenkamer vorige week een onderzoek heeft aangekondigd.

Aanvankelijk was Delft verantwoordelijk voor de risico's van het gehele Spoorzoneproject. Dat bleek onverantwoord en daarnaast waren de risico's te laag ingeschat. Daarom is in 2008 is afgesproken dat het Rijk het risico en de bouwschades zal dragen van de aanleg van de spoortunnel en het ondergrondse NS-station.

SP fractievoorzitter Martijn Sipkema: "Veel fracties ontkennen dat Delft een onaanvaardbaar risico liep door alleen voor overschrijdingen op te draaien. Ook is de algemene opinie in de raad dat over de risico's niet meer hoeft te worden gesproken, omdat die nu bij het Rijk liggen. De SP heeft er steeds op gewezen dat er nog genoeg risico's zijn overgebleven, maar kreeg geen steun voor een nieuwe risicoanalyse."

Nu constateert dus ook de Delftse Rekenkamer dat aan een groot en complex project als het Spoorzoneproject grote risico's zijn verbonden – denk bijvoorbeeld aan de tramtunnel in Den Haag en de aanleg van de Noord-Zuid metrolijn in Amsterdam. In de woorden van de Delftse Rekenkamer: "Grote projecten zonder risico's bestaan natuurlijk niet." Daarom heeft De Delftse Rekenkamer na een vooronderzoek besloten een onderzoek te gaan uitvoeren waarin naar de risico's van het Spoorzoneproject en de controlerende rol van de gemeenteraad wordt gekeken.

Rekenkamer vreest risico's spoortunnel (AD)

U bent hier