Ja ik wil, het zelf doen

11 april 2009

Ja ik wil, het zelf doen

De gemeente Delft is onder de noemer ‘Ja, ik wil in de gemeenteraad’ een campagne gestart om raadsleden te werven. Aanstaande zaterdag wordt het startsein gegeven voor deze campagne door burgemeester Verkerk. Deze campagne heeft als doel het ondersteunen van politieke partijen bij het samenstellen van hun kandidatenlijst. De SP is van mening dat dit de eigen verantwoordelijkheid van een politieke partij is en vindt het onzin dat de gemeente geld uitgeeft aan de campagne.

SP-gemeenteraadslid Jon van Pagée: “Als inwoners geïnteresseerd zijn in gemeentelijke politiek vinden zij vanzelf de weg naar een politieke partij. Met een campagne als deze wordt niet alleen gemeenschapsgeld ingezet om leden te werven voor politieke partijen, het is ook nog maar zeer de vraag of je als een gemeente op deze manier wil sturen om aan raadsleden te komen.”

De SP geeft er de voorkeur aan om zelf goede raadsleden te werven uit haar actieve achterban.

Van Pagée: “Een stadsbestuur heeft behoefte aan betrokken raadsleden maar die vind je niet op kleurloze, zogenaamd ‘politiek neutrale’ wervingsbijeenkomsten van de gemeente. De gemeenteraad is niet één grote gezelligheidsclub, maar een verzameling van volksvertegenwoordigers die, hopelijk, hun achterban en partij vertegenwoordigen.”

Volgens de SP word je eerst lid van een partij omdat de ideeën die ze heeft, je aanspreken. Daarna kun je kijken hoe je actief wilt worden voor die partij. "Deze campagne is op zoek naar mensen die raadslid willen worden, maar dat is geen doel op zich. Het gaat er niet om dat je in de gemeenteraad komt, om elke maand alleen maar je hand op te steken. Maar juist om wát je binnen de gemeenteraad doet, en misschien nog belangrijker, wat je daar buiten doet.” aldus van Pagée.