SP heeft geen behoefte aan vage stadsvisie

10 maart 2009

SP heeft geen behoefte aan vage stadsvisie

De SP-fractie doet woensdag niet mee aan de commissievergadering over een stadsvisie voor Delft. Het college heeft een drietal scenario's opgesteld en vraagt de raad nu om advies op basis waarvan het college een stadsvisie opstelt, maar op deze manier heeft het volgens fractievoorzitter Martijn Sipkema weinig nut: “De SP wil best vooruitkijken en meedenken over hoe Delft er over 20 jaar uit zou moeten zien, maar dan moet het wel ergens over gaan. Het gemeentebestuur komt nu met een vaag verhaal waarbij de keuze kennelijk is tussen een ‘toonaangevende technologiestad’ of de ‘gezelligste stad van Holland’. Lijkt je dat allebei niets, dan is er ook nog de ‘Eureka Metropole’. Het klinkt enkel als nieuwe stadsmarketing.”

De SP mist ruimte om het over de inhoud te hebben. Sipkema: “Het moet bijvoorbeeld niet alleen gaan over goed wonen, maar ook over of wonen in Delft straks nog betaalbaar is voor mensen met een lager inkomen. En waarom de toekomst van Delft terugbrengen tot de keuze uit een drietal vage scenario's? Dat levert alleen lang praten en een vage, onbruikbare toekomstvisie op.”

Daarnaast denk hij dat er genoeg te doen is zonder deze nieuwe plannen: “Er zijn genoeg minder vage problemen waar het college meteen mee aan de slag kan, zoals het tekort aan woningen voor studenten en starters, het slecht functioneren van de RegioTaxi, of eindelijk eens daden verbinden aan al die andere mooie nota's over bijvoorbeeld duurzaamheid.”