Parkeren straks wel duidelijk, maar niet meer mogelijk

20 februari 2009

Parkeren straks wel duidelijk, maar niet meer mogelijk

In de raadsvergadering van afgelopen donderdag is een nieuwe parkeerverordening aangenomen. De SP heeft tegen gestemd, omdat bij de wijzigingen om betaald parkeren voor bezoekers duidelijker te maken geen rekening werd gehouden met de bewoners. Het belangrijkste doel van het vergunningparkeren is juist om er voor te zorgen dat bewoners hun auto kwijt kunnen.

Het college had voorgesteld om het parkeren voor bezoekers duidelijker te maken door in de verschillende gebieden met vergunningparkeren zoveel mogelijk dezelfde bloktijden te gebruiken. Daarnaast moest het aantal mixparkeerplaatsen (betaald parkeren en vergunninghouders) worden uitgebreid, ten koste van de parkeerplaatsen voor alleen vergunninghouders. Daarbij werd er aan voorbijgegaan dat bewoners veelal tevreden waren met de huidige bloktijden. Ook was men lang niet overal blij met het verdwijnen van parkeerplaatsen die alleen voor bewoners bestemd zijn.

In de commissievergadering gaven de meeste partijen aan wél rekening met de bewoners te willen houden, en daarom tegen het veranderen van het aantal mixparkeerplaatsen en de bloktijden te zijn. Waarom dat een week later niet meer zo was werd niet duidelijk. Als het die partijen inderdaad om meer duidelijkheid te doen was, dan had men kennelijk te weinig vertrouwen in de wethouder om haar te vragen gewoon goed aan te geven waar betaald mag worden geparkeerd.