Nu het moment voor betaalbare woningbouw in Harnaschpolder

3 februari 2009

Nu het moment voor betaalbare woningbouw in Harnaschpolder

De bouw van honderden woningen in de nieuwe Delftse wijk Harnaschpolder lijkt te worden uitgesteld. De gemeente wil daar voornamelijk dure woningen bouwen, maar projectontwikkelaars zien dat met de huidige huizenmarkt niet zitten. Volgens de Delftse SP-fractie heeft het inderdaad geen zin om woningen te bouwen die niemand kan betalen, maar met niets doen blijft er een tekort aan woningen. Om dat tekort op te lossen moeten de betaalbare woningen gebouwd worden waar wél behoefte aan is.

De SP heeft er altijd voor gepleit dat er gebouwd wordt naar behoefte. Fractievoorzitter Martijn Sipkema: "Dat betekent dat er veel meer betaalbare woningen moeten worden gebouwd. De gemeente kiest er helaas voor om bijna uitsluitend dure woningen te bouwen." Nu blijkt de verkoop van die woningen tegen te vallen. Een aantal projectontwikkelaars heeft wethouder Vuijk inmiddels gevraagd of ze goedkopere woningen mogen bouwen. Wethouder Vuijk zegt hier (in het AD van dit weekend) eind februari over te beslissen, maar lijkt ervoor te kiezen om de bouw uit te stellen in plaats van de plannen aan te passen. Sipkema: "De wethouder overweegt te stoppen met bouwen omdat hij niet wil dat achteraf blijkt dat de woningen duurder hadden gekund. Hij zou eerder blij moeten zijn dat nu vooraf duidelijk is dat de geplande woningen te duur waren."

Wat de SP betreft moet er een nieuw voorstel komen nu blijkt dat de huidige plannen niet haalbaar zijn.