Duwo zet niet-studenten op straat

14 januari 2009

Duwo zet niet-studenten op straat

Studenten die bij huisvester Duwo huren krijgen tegenwoordig een zogenaamd ‘campuscontract’, waar in staat dat ze 6 maandan na het beëindigen van hun studie moeten verhuizen. Maar Duwo maakt het nog gekker: ook mensen die nooit een campuscontract hebben getekend dreigen nu hun huis uitgezet te worden.

Duwo wil de woonruimte van mensen die niet- of niet meer studeren vrij maken voor studenten, en dreigt daarom het huurcontract met hen op te zeggen. Een jaar geleden stelden de SP en Groenlinks al vragen over dit onderwerp, maar nu lijkt het er toch echt van te komen. In de commissie Samenleving en Volkshuisvesting van gisteravond bleek dat veel partijen menen zich niets te hoeven aan trekken van dit onderwerp. Volgens de VVD “moeten we er niet óns probleem van maken” en de PvdA vond: “We moeten eerst afwachten of er mensen op straat komen te staan”. D66 vond het “een juridische kwestie”. Volgens de SP zou het gemeentebestuur zich zeker wel moeten bemoeien met huisuitzettingen. Er was geen meerderheid voor ons voorstel om dit probleem met het college te bespreken, men wil eerst het geplande bezoek aan een aantal directeuren van woningcorporaties afwachten.