Zeg nee tegen de afbraak van de thuiszorg!

14 december 2008

Zeg nee tegen de afbraak van de thuiszorg!

Aanstaande woensdag 17 december 2008 wordt in de Tweede Kamer gedebatteerd over de Wet maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Het Comité Zorg Geen Markt organiseert op deze dag december een grote manifestatie tegen de afbraak en uitverkoop van de thuiszorg. De SP Delft was deze zaterdag in winkelcentrum De Hoven om met mensen in gesprek te gaan over hoe het met de thuiszorg in Delft gesteld is.

Thuiszorg spandoek

Landelijk spelen er steeds meer problemen in de huishoudelijke zorg door de Wmo. Mensen krijgen geen hulp of staan op wachtlijsten door het gebrek aan personeel, de mensen die werkzaam zijn in de huishoudelijke zorg worden massaal voor het blok gezet: salaris inleveren of werkeloos zonder uitkering. Gemeenten worstelen met het toegewezen budget of houden geld over. Thuiszorginstellingen weigeren nog langer huishoudelijke zorg te geven en stoppen hun activiteiten. Schoonmaakbedrijven worden actief in de huishoudelijke zorg via de Wmo.

Uitdelen van flyers

De verhalen over Delft waren dit weekend heel wisselend, maar ook in onze stad lijkt er het één en ander aan de hand te zijn. Heeft u ervaringen met thuiszorg? Wij horen graag van cliënten en werknemers via delft@sp.nl.