1 mei bijeenkomst in het teken van Calvé

2 mei 2008

1 mei bijeenkomst in het teken van Calvé

De 1 mei bijeenkomst in TOP Delft was een geslaagde avond. Aad Verhoeff, René van Dijk en Wim van Vianen vertelden over de geschiedenis van Calvé, de stakingen, het sociaal plan en hoe het er nu voor staat. Daarnaast was er een optreden van Eigen Hulp en een discussie over de problemen van werknemers op de arbeidsmarkt.Van links naar rechts, voorzitter SP Delft Joost van der Sluis, René van Dijk, Wim van Vianen en Aad Verhoeff

Aad Verhoeff, een van de auteurs van het boekje 'De Spraakmakers' over Calvé vertelde over de ontstaansgeschiedenis. Over Van Marken, die niet de oprichter was maar daar wel bij betrokken was en het geheime sociaal fonds voor de werknemers. Daar konden zij een beroep op doen als ze bijvoorbeeld een nieuwe bril nodig hadden. René van Dijk die de website watnouweg beheert vertelde over zijn werkervaringen bij de fabriek en de voorzitter van de OR, Wim van Vianen over de strijd met de directie van Calvé. Ze hebben beiden nu een nieuwe baan maar voor zo'n 35 mensen is de toekomst nog onzeker. Maar ook zij die een nieuwe baan hebben waren liever bij Calvé gebleven.
Het was heel duidelijk dat iedereen met pijn in het hart afscheid zal nemen van de fabriek. En wat tussendoor ook wel bleek dat het hier in Delft allemaal zo goed draaide, dat de fabrieken die het nu over moeten nemen in het buitenland moeite hebben om het zelfde niveau te maken. Het is maar de vraag of de Unilever directie achteraf ook zo blij is met het besluit tot sluiting.
Maar dat is achteraf, wat blijft is een mooie tijd. Een puur stukje geschiedenis van Delft.

watnouweg
www.aad-verhoeff.nl