Actiecomité RegioTaxi dwingt verbetering taxivervoer af.

21 februari 2008

Actiecomité RegioTaxi dwingt verbetering taxivervoer af.

Actievoerders in scootmobiel
Afgelopen donderdag stonden er meer dan 50 actievoerders voor het gemeentehuis op de Markt. Ouderen en gehandicapten stonden in de kou om een oplossing voor de problemen met de RegioTaxi te eisen. Het comité Actie Regiotaxi had de demonstratie op initiatief van de SP georganiseerd. Mw. Wessel van het actiecomité overhandigde wethouder Rensen een zwartboek. “We zijn bij gebruikers van de regiotaxi langs geweest en ze hebben allemaal hun eigen slechte ervaringen met de regiotaxi, “ verteld SP-raadslid en initiatiefneemster Lieke van Rossum. “Het gaat om mensen die zonder de regiotaxi niet eens hun boodschappen kunnen doen of naar de kerk kunnen.”
De SP deelt koffie uit aan de actievoerders

Wethouder Rensen zei toe om het huidige contract niet te verlengen na 2009. Daarmee haalden de actievoerders meteen een eerste resultaat binnen. “Het is een goed signaal, maar nog lang niet genoeg. We kunnen de gebruikers van de regiotaxi niet tot halverwege 2009 in de steek laten”, aldus Van Rossum. “De SP en het actiecomité hebben een convenant samengesteld dat door 19 cliëntenraden, zorginstellingen en andere organisaties is ondertekend.”
Mevrouw Wessels van het actiecomite Regiotaxi spreekt de actievoerders toe
Na het overhandigen van het convenant wilden een aantal regiotaxi gebruikers de vergadering van de gemeenteraad bijwonen. Een aantal mensen moesten de publieke tribune op gedragen worden. Twee vrouwen konden met hun elektrische rolstoelen niet op de tribune komen. Een voorstel van de SP-fractie om deze toeschouwers dan maar bij uitzondering in de raadszaal toe te laten werd door alle andere partijen verworpen. Zodoende moesten ze in de gang luisteren naar de vergadering over het voorstel van het actiecomité. Het voorstel van de SP, het actiecomité en de andere organisaties werd alleen gesteund door Stadsbelangen en de SP en werd dus verworpen.
Actievoerders regiotaxi met rollators
SP-raadslid Van Rossum: “Ze nemen niet al onze voorstellen over, maar de wethouder heeft belangrijke toezeggingen gedaan en het contract met de huidige uitvoerder BTR wordt niet verlengd. Dat is al iets wat we bereikt hebben. Maar we gaan door totdat de kwaliteit van het regiovervoer in Delft weer goed is.”
Actievoerders luisteren naar de wethouder
 Onze klachten, veel te lang wachten!