Open brief aan burgemeester over subcommissie ruimtelijke ordening

3 januari 2008

Open brief aan burgemeester over subcommissie ruimtelijke ordening

Onlangs besloot de gemeenteraad om voor de discussie over de kosten van het nieuwe stadskantoor een bijzondere commissie in te stellen – een commissie waar SP en Leefbaar Delft niet in mochten deelnemen. Onduidelijk is of deze fracties nu nog alle informatie zullen krijgen. De SP-fractie heeft daarom een open brief aan burgemeester Verkerk gestuurd.

OPEN BRIEF

Geachte burgemeester,

In de raadsvergadering van 20 december 2007 heeft een meerderheid van de raad twee fracties buiten de nieuwe commissie voor het bespreken van het nieuwe stadskantoor gehouden.

Onze fractie is kritisch over het nieuwe stadskantoor – over de hoge kosten en de manier waarop het college het plan zonder degelijke onderbouwing door de raad drukt. Daarnaast zijn we het niet eens met de nieuwe commissie – wat ons betreft horen het voorbereiden van besluitvorming en overleg met het college thuis in een raadscommissie1, en moet in ieder geval de openbaarheid van de vergaderingen van de nieuwe andere commissie2 worden geregeld.

Andere fracties mogen het natuurlijk met deze standpunten oneens zijn, maar dat kan geen reden zijn om een fractie het werken onmogelijk te maken. Onduidelijk is of en hoe een fractie die niet in de commissie vertegenwoordigd is aan de informatie komt die aan de leden van de commissie wordt verstrekt. Ik vraag u als voorzitter van de raad om hier een oplossing voor te vinden.

Met vriendelijke groeten,

Martijn Sipkema, SP-fractie