Gemeenteraad weert SP uit overleg stadskantoor

21 december 2007

Gemeenteraad weert SP uit overleg stadskantoor

De gemeenteraad heeft afgelopen donderdag besloten dat de SP en Leefbaar Delft niet meer mogen meepraten over het nieuwe stadskantoor. Een amendement van de SP om de vergaderingen over het stadskantoor in de openbaarheid te houden werd ook weggestemd. Raadslid Martijn Sipkema van de SP had het over de commissie stiekem: “Feit is dat vergaderingen van de gemeenteraad en de raadscommissies openbaar zijn, en dit voor deze commissie niet is geregeld – dat lijkt mij stap één in het optuigen van een commissie stiekem.”

Normaal gesproken worden onderwerpen in de gemeenteraad besproken en in verschillende raadscommissies. Speciaal voor het stadskantoor wilden de VVD en de PvdA een speciale subcommissie. Sipkema: “Waarom deze commissie nodig is kan niemand mij vertellen. Als het aan mij ligt maken we heldere afspraken over hoe en wanneer we geïnformeerd worden over het stadskantoor. Nu moet dat in een commissie waarin de geheimhouding wel geregeld is, maar de openbaarheid niet.”

Nadat de gemeenteraad had besloten de openbaarheid van de commissie niet te regelen bleek ook nog eens dat Martijn Sipkema van de SP en Jan Peter de Wit van Leefbaar Delft niet welkom waren in deze commissie. Normaal gesproken mogen raadsleden van alle politieke partijen aan discussies in de commissies deelnemen en zijn de stemmingen over wie daar het woord mogen voeren een formaliteit. Dit keer ging het anders. De SP en Leefbaar Delft kregen slechts 9 stemmen en mogen nu niet meer meespreken in deze commissie.

Volgens Martijn Sipkema is dat niet uit te leggen: “Als je het aan de VVD en de PvdA vraagt heeft het natuurlijk niets te maken met onze kritiek op het weggooien van miljoenen voor een nieuw stadskantoor. Dat de minderheid door een meerderheid de mond gesnoerd wordt schijnt in de Delftse gemeenteraad gewoon te kunnen.”