Verkiezingsprogramma SP Delft

Delft voor jong en oud

Interesses van mensen hebben vaak met hun leeftijd te maken. Als je jong bent vind je waarschijnlijk hele andere dingen leuk dan als je senior bent. Om de stad voor iedereen aantrekkelijk te maken en te houden moet er dus voor ieder wat wils zijn. Vaak is er genoeg te doen in Delft, althans als je voldoende budget hebt en als je in de juiste leeftijdscategorie valt. Voor senioren zijn er musea, theaters en bioscopen maar dit kost allemaal veel geld. Veel ouderen moeten rondkomen van alleen een AOW en hebben geen geld om uit te gaan.

Jongeren willen van het leven genieten en dingen ondernemen en ook dat moet kunnen in onze stad. Velen willen dan ook uitgaan in onze prachtige binnenstad, maar de plekken om te feesten zijn langzaam uit de stad verdwenen. Gelukkig zijn er ondernemers (bijvoorbeeld in de Kromstraat) die aan de behoefte om uit te kunnen gaan in Delft proberen te voldoen en dat willen we van harte ondersteunen. Doordat er weinig gelegenheid is verzamelen mensen zich allemaal op diezelfde plek en dan wordt het dus erg druk. Door deze grote drukte is het ook niet vreemd dat er af en toe iets mis gaat. Er is gewoon te weinig uitgaansgelegenheid in de stad.

Niet iedere Delftse jongere zit natuurlijk dagelijks in de kroeg, veel jongeren en studenten zijn (ook) actief en ondernemend op hele andere manieren. Veelal zijn ze samen bezig in bijvoorbeeld sportverenigingen en gezelligheidsverenigingen. Deze hebben het de laatste jaren niet makkelijk gehad in Delft. De sportverenigingen vangen weinig steun van de gemeente en gezelligheidsverenigingen worden gezien als overlast in plaats van aanwinst.

De groep jongeren tussen de 12 en 18 jaar lijkt te zijn vergeten. Binnen Delft lijkt er niks te doen voor deze groep behalve wat rondhangen. Ze zijn te oud voor een speeltuintje en te jong om ‘s avond op stap te gaan.

1    De Delftpas wordt weer tegen een gereduceerd tarief beschikbaar voor iedereen boven de 65 jaar. Student zijn mag geen reden zijn om geen Delftpas te krijgen.
2    De SP wil samenwerken met ondernemers om het uitgaansleven in Delft te laten groeien en bloeien zowel in de binnenstad als daarbuiten. We willen met hen samenwerken om eventuele problemen op te lossen.
3    Kunst en cultuur zijn belangrijk voor jong en oud. Delft blijft ver achter in vergelijking met steden van dezelfde omvang als je kijkt naar de hoeveelheid culturele broedplaatsen. Ook heeft Delft relatief weinig ateliers. De SP draagt kunstenaars een warm hart toe en wil dat de gemeente ondersteuning biedt waar mogelijk.
4    De SP wil samen met jongeren in verschillende leeftijdscategorieën onderzoeken waar behoefte aan is en waar jongeren welke voorzieningen wensen. Uiteraard moet de uitvoering zorgvuldig gebeuren en wordt er rekening gehouden met omwonenden.
5    De SP wil sport en cultuur- verenigingen steunen. Deze zijn belangrijk voor de mensen in onze stad en we willen ze dan ook bijstaan en oplossingen zoeken voor de problemen die er spelen. Dat doen we niet van bovenaf maar samen met de verenigingen en alle andere betrokkenen.|
6    De SP is er voorstander van dat de gemeente in één museum investeert en hier een trekpleister van maakt voor toeristen maar vooral ook voor mensen uit de stad, voor  studie en educatie. Het Prinsenhof ligt voor de hand om verder uit te breiden. Investeringen moeten echter pas gedaan worden nadat er een duidelijk plan is. Het museum wordt gratis voor alle inwoners van Delft.