Begroting 2016 niet sociaal genoeg

6 november 2015

Begroting 2016 niet sociaal genoeg

Gisteravond werd er in de gemeenteraad gedebateerd over de begroting voor 2016. De SP liet weten dat deze begroting een goede eerste stap is naar financieel herstel van Delft, maar vindt dat het herstel niet sociaal genoeg en niet snel genoeg gaat. SP fractievoorzitter Lieke van Rossum: "De SP kondigt al eerder een alternatieve begroting aan met een sociaal herstel en een sluitende begroting. Zo stelden wij voor om niet te bezuinigen op de zorg en zelfs extra te investeren in buurthuizen, de kinderboerderij en waterspeeltuin Tanthof, DOK, de VAK en in armoedebestrijding."

Helaas was er voor deze alternatieve begroting geen meerderheid. Volgend jaar zal er dus een zwaar jaar aanbreken voor Delft, waarin bijvoorbeeld het op peil blijven van de kwaliteit van DOK en de VAK onzeker zullen zijn.

Gelukkig hebben een aantal voorstellen van de SP het wel gehaald. Zo hebben alle fracties voor het voorstel gestemd om de begroting volgend jaar opnieuw op te bouwen. Van Rossum: "We willen dit al langer, omdat de begroting erg moeilijk te lezen is. Maar ook omdat de provincie Zuid-Holland en het Rijk hebben geadviseerd om de begroting opnieuw op te bouwen. We zijn dan ook blij dat alle partijen het nu met ons eens zijn."

Het voorstel van de SP om aan het Hoogheemraadschap te laten weten dat we kwijtscheldingsregeling voor lage inkomens voor de waterschapsbelasing te behouden, haalde een grote meerderheid.