SP Eerste Kamerlid Arjan Vliegenthart te gast op ledenavond in Speakers

18 mei 2011

SP Eerste Kamerlid Arjan Vliegenthart te gast op ledenavond in Speakers

Boek_Eerste_Kamer

Op woensdag 25 mei 2011 houdt de SP Delft haar eerste ledenavond nieuwe stijl. Speciaal voor deze gelegenheid komt SP Eerste Kamerlid Arjan Vliegenthart naar Delft. Hij zal deze avond spreken over zijn nieuwste boek: ‘de overkant van het binnenhof’. Een boek over geschiedenis en toekomst van de Eerste Kamer

Op 23 mei kiest Provinciale Staten de nieuwe Eerste kamer. Op 25 mei weten we dus hoe de nieuwe zetel verdeling in deze Kamer zal zijn. Arjan Vliegenthart zal het daarom niet alleen hebben over zijn boek, maar ook ingaan op de gevolgen die de uitslag van de Eerste Kamerverkiezingen zullen hebben op het beleid van deze regering.

Wie ‘Het Binnenhof’ zegt, denkt aan de Tweede Kamer, het brandpunt van de Nederlandse politiek. Maar het Binnenhof heeft ook nog een andere kant. Daar zetelt de Eerste Kamer. Deftig en bedaard - en onbekend bij het grote publiek. Maar onbekend betekent zeker niet onbelangrijk. De 75 senatoren van de Eerste Kamer kunnen elk wetsvoorstel dat door de Tweede Kamer is aangenomen, alsnog afstemmen. Of dat straks meer gaat gebeuren, nu de politieke verhoudingen in ons land snel veranderen en de regering op dit moment niet kan rekenen op een natuurlijke meerderheid in de Eerste Kamer? En zal dan niet opnieuw de discussie losbranden of we wel twee Kamers van één Staten-Generaal moeten hebben? Zeker nu Nederland steeds meer te maken krijgt met wetten die niet in Den Haag maar in Brussel bedacht worden. Werkt dat nog wel? Of kan het beter, in de Chambre de réflexion?

Datum: woensdag 25 mei 2011
Locatie: Speakers, Burgwal 45-49, Delft