Niet bezuinigen op VAK en DOK!

19 november 2015

Niet bezuinigen op VAK en DOK!

De SP staat voor kunst en cultuur, dit is namelijk het cement van de samenleving. Het zorgt ervoor dat mensen zich kunnen ontwikkelen doordat ze bijvoorbeeld een boek kunnen lenen in de bibliotheek of naar muziekles kunnen voor een betaalbare prijs. Ook dragen kunst en culturele voorzieningen bij aan de maatschappij waarin iedereen mee kan doen. Het is een plek waar mensen met elkaar in contact komen. Kortom, het is niet iets wat je erbij doet, maar essentieel voor een leefbare en levendige stad.

In de plannen zoals ze er nu liggen, gaat er hard bezuinigd worden op de bibliotheek DOK en de Vrije Academie voor de Kunsten (VAK). Eerst was het plan om €600.00 te bezuinigen, dat werd vorig jaar ineens €1,2 miljoen en nu is het voorstel om €1,65 miljoen te bezuinigen. SP raadslid Tom Zonneveld: "Wij willen absoluut niet nóg meer bezuinigen op DOK en de VAK! Ik begin mij oprecht af te vragen of meneer Förster nou de wethouder voor kunst en cultuur is of de wethouder tégen kunst en cultuur."

In het plan staat ook het voornemen om één cultuurplein te maken in Delft, waarbij zo veel mogelijk kunst en cultuur op één plek plaatsvindt. Dat vindt de SP een goed idee. Zonneveld: "Zo'n cultuurplein kan op steun rekenen van de culturele organisaties, bovendien creëren we een broedplaats waarin kunst en cultuur elkaar kan stimuleren. Door alles op één plek te huisvesten, is een besparing zeker mogelijk. Maar lang niet zoveel als de wethouder nu voorstelt." Veel Delftenaren zijn het eens met de SP. Zo is de SP een petitie gestart om niet te bezuinigen op DOK. Die is ondertekend door 1100 mensen. Ook de petitie tegen de bezuinigingen op de VAK is maar liefst 1800 keer ondertekend.

Als we investeren in cultuur moeten we, in de visie van de SP, investeren in de breedte; kunst en cultuur die voor iedereen toegankelijk is. Geen kunstwerk van een paar ton neerzetten, maar zorgen dat een koor toegankelijk is voor iemand die graag zingt of een schilderles betaalbaar is voor iemand die graag wil leren schilderen. Dit hoeft absoluut niet veel te kosten, maar kan wel een heleboel bijdragen aan leefbare en levendige stad. Als je als Nederland mee wil doen met de wereldtop, zul je voor een goede basis moeten zorgen. In iedereen kan een toptalent schuilen. We moeten ervoor zorgen dat in iedereen dat toptalent naar boven gehaald kan worden.