Bezuinigingen DOK en de VAK uitgesteld

19 december 2014

Bezuinigingen DOK en de VAK uitgesteld

De extra bezuinigingen die het college bedacht had op DOK en de VAK zijn door de gemeenteraad een jaar uitgesteld. SP fractievoorzitter Lieke van Rossum is hier blij mee: "Uitstel is de eerste stap, wij gaan nu ons best doen om van uitstel, afstel te maken." Vorige week boden cursisten van de VAK al een petitie aan die maar liefst 1800 keer ondertekend was. Zelf diende de SP een voorstel in om de extra bezuinigingen helemaal niet door te laten gaan, maar die haalde helaas geen meerderheid.

Het voorstel van de SP en vrijwel alle andere fracties om een goed onderzoek te doen naar de mislukte bouwprojecten haalde een meerderheid. Van Rossum: "We zijn blij dat nu een groot deel van de raad wil dat de onderste steen boven komt, zodat dit in de toekomst niet meer kan gebeuren."

Naast deze twee voorstellen, diende de SP nog een aantal voorstellen in, vaak samen met andere fracties. Hieronder staat een overzicht:

1. Geen belasting verhoging boven de inflatie.
De coalitie partijen hadden in hun akkoord gezegd dat de onroerendezaakbelasting (OZB) niet meer mocht stijgen dan de inflatie, maar in de begroting stijgt hij toch met 5%. Van Rossum: "Raar dat de oppositie een voorstel moet indienen om het bestuursakkoord uitgevoerd te krijgen. En vervolgens stemt de hele coalitie tegen dit voorstel."

2. Bezuinigen op de raad.
De SP vindt dat als er wordt bezuinigd in de stad, dat de raad dan ook op zichzelf moet bezuinigen. Daarom werd er voorgesteld om de vergoeding voor commissieleden en het fractiebudget te verlagen. Een meerderheid was het eens met het verlagen van het fractiebudget met 20%.

3. Niet bezuinigen op de financiële winkel
De financiële winkel helpt mensen die in financiële problemen (dreigen) te komen. Dat voorkomt dat mensen onnodig in de schuldhulpverlening komen, wat een zware en dure voorziening is. Van Rossum: "Zeker nu de armoede in Delft toeneemt is het belangrijk dat de financiële winkel goed toegankelijk blijft zonder wachtlijsten." Dit voorstel haalde het helaas niet.

4. Niet bezuinigen op de bijzondere bijstand.
Aangezien de armoede toeneemt in Delft is het krom dat er bezuinigd wordt op de bijzondere bijstand. Dat gaat betekenen dat een gezin in de bijstand bijvoorbeeld een kapotte wasmachine niet meer kan vervangen. Ook dit voorstel werd weggestemd.

5. Geen overbodige regels
Overbodige regels is niemand voor, want ze kosten geld en veroorzaken extra werk. Daarom stelde de SP voor om eens te kijken welke overbodige regels geschrapt kunnen worden. Dit voorstel haalde geen meerderheid.